A szerződésről az a határozott
véleményem - méghozzá nem munkacsoporttag-béli,
hanem közügyek iránt érdekődő magánemberi
minőségemben -, hogy egyáltalán nem
lett volna szabad a "zsebszerződésből"
kiindulva, azt alapként kezelve és tulajdonképpen
újrafogalmazva szerződést kötni a szerkesztővel.
Az ő részéről ugyan
valóban jogos a követelés, hogy mivel kezében
van egy, a polgármester és az
önkormányzat jogásza által aláírt
szerződés, elvárja, hogy a szerződésben megfogalmazott
összeget kézhez kapja. Azonban, mivel - objektív
körülmények miatt - a szerződésben foglaltakat
egyik fél sem tudta teljesíteni,
ezért szerintem ez alku tárgyát kellett (volna),
hogy képezze.
A hálózat nem épült
ki, ezért a szerkesztő - bár jelen volt és
filmezett az eseményeken - nem tudott
műsort szolgáltatni. Az önkormányzatnak
szerintem kezdeményeznie kellett volna
egy tárgyalást, amelyen megalkusznak a szerkesztővel egy mindkét
fél részéről elfogadható összegben.
Álláspontom szerint
itt pontot kellett volna tenni a szerződés végére.
Oly módon, hogy ezzel megszűnjön
a - nem kellő körültekintéssel megfogalmazott szerződés következtében
történő - túlfizetés. Az önkormányzatnak
nak ugyanis haszna nem származott az elmúlt
egy évben a kábeltelevíziós csatornából,
csak kiadása (hogy pontosan mennyi, ezt Ön
tudja a legjobban).
Az új szerződés megkötése
előtt fel kellett volna tenni az alapkérdéseket: -- érett-e a helyzet egy önkormányzati
televíziós csatorna működtetésére? -- Ha igen, pontosan hogyan képzeljük
el anyagilag és szakmailag (felszereltség, személyi feltételek,
műsorigény, reklámok stb.), -- rendelkezünk-e a kellő forrásokkal, -- ki a legalkalmasabb személy
arra, hogy ezzel a feladattal megbízzuk, -- mit várunk el tőle?
Mindez ugyanis véleményem
szerint egyáltalán nem volt átgondolva az eredeti
szerződés megkötése
előtt és most sem. Ha pályázatot - számomra
érthetetlen módon - nem is írt ki az önkormányzat,
azért az alapvető lett volna,
hogy mielőtt Baranyai Cser Istvánnal szerződést ír
alá, a leendő szerkesztő
nyújtson be konkrét elképzelést a televíziós
csatorna leendő működtetéséről.
(Itt jegyzem meg újra, hogy ilyet közel egy év
alatt nem produkált.) Sehol nem tapasztaltam
még ehhez hasonló eljárást, hogy konkrét
szakmai elképzelések,
referenciamunkák nélkül valaki megkapjon egy
ennyire felelősségteljes és
költségigényes munkát.
A műsorpolitikát felügyelő
önkormányzati munkacsoport az elképzelések
szakmai oldalát vizsgálhatta volna és
ennek birtokában kerülhetett volna a szerződéstervezet
az önkormányzat testülete
elé. Pénzügyileg Ön
egészen biztosan átgondolta a szerződést, szakmailag
(televíziós újságírás)
azonban annak aláírását semmi sem indokolta.
Az egyik pedig alapfeltétele a másiknak
és viszont, mert a reklámoknak nemcsak anyagi, hanem
műsorpolitikai vonzata is van.
Úgy érzem - nyugodtan
cáfoljon meg, ha tévedek -, hogy még a munkacsoport
tagjai számára sem
egészen tisztázottak az alapfogalmak, a testület
tagjai számára pedig egyáltalán
nem (ennél súlyosabb probléma, hogy a szeződést
előkészítő jogász
számára is teljesen ismeretlen és idegen terület,
a szerkesztő pedig komoly hiányosságokat
mutat az ismeretek terén):
Mit jelent az, hogy -- kábelhálózat
üzemeltetője, -- műsorszolgáltató, -- stúdió kiépítése, -- műsorszolgáltatás, -- önálló önkormányzati
csatorna -- adás, -- műsor, és mindezeknek a fogalmaknak
a keveredése miatt nem tisztázott, mi is tulajdonképpen
Baranyai Cser István feladata:
csupán felelős szerkesztője egy televíziós
csatornának, műsorszolgáltató,
üzemeltető...?
Magam mint a műsorpolitikát
felügyelő munkacsoport tagja, kizárólag az ebbe
a fogalomba (műsorpolitika) illeszthető
szakmai kérdésekkel szeretnék foglalkozni.
Műsorpolitika: milyen jellegű műsorok
kerülnek adásba az önkormányzati csatornán? Milyen legyen
a reklámok aránya? Milyen témák szerepeljenek
kiemelten? A közélet
eseményei milyen arányban kerüljenek a műsorba?
Mit tartalmazzon egy hírműsor?
Mindezt meghatározza az az
alapvető kérdés, amit a médiatörvény
szerint is meg kell fogalmazzunk: kereskedelmi,
közösségi vagy közszolgálati tv-ként
kívánja üzemeltetni az önkormányzat
a csatornát? Ennek függvénye ugyanis egyrészt
a műsor-reklám arány, valamint a reklámokból
származó bevétel felhasználhatósága,
továbbá a műsorok tartalmi követelményei.
(Érzésem szerint a megkötött szerződés
nem illeszkedik a médiatörvényhez,
ennek megállapításához vagy cáfolásához
kértem volna Megyery dr. segítségét.)
Mindezt - a műsorpolitikát
- természetesen nem én kívánom megszabni,
erről egyrészt az önkormányzat
illetékes személyei, másrészt B.Cs.I.
elképzeléseit szerettem volna papíron látni,
a munkacsoport ülésén pedig hallani. Majd élvezettel nézni a
műsort, s ha esetleg erre okot találok, észrevételt
tenni ez ügyben, jobbító
szándékkal.
Mellékelem azt az anyagot,
amellyel az előző (második) ülésre készültem,
ám amelyről tulajdonképpen egyetlen
szót sem váltottunk, mert a csoport munkája
kimerült a pénzügyi kérdéseknél
(holott az alakuló ülésen deklaráltuk,
hogy ennek megvitatása, az erről való
döntés nem a mi hatáskörünk).
Kérem, olvassa el, és
legyen partner abban, hogy miután a pénzügyi
rész ilymódon végül
tisztázódott, rátérhessünk a szakmai
kérdésekre is.
Végül meg kívánom
jegyezni: a jegyzőkönyvben is szerepel, hogy a szerkesztő
január 22-ig vállalta elkészíteni
és a munkacsoport tagjainak leadni a műsorstruktúra
leírását. Bár azóta személyesen
és levélben is kértem, a mai napig nem kaptam
meg. Továbbá többször kértem
adáskazettákat is, amelyeket szintén egyetlen
egyszer sem kaptam meg, különböző indokok
miatt.
Üdvözlettel:
Bódi Zita
|