Az Önkormányzat
Kulturális és Sportbizottsága,
Településfejlesztési Bizottsága,
valamint Pénzügyi Ellenőrző Bizottsága
elnökei részére

Tisztelt Elnök Úr!

Alulírottak azzal a javaslattal fordulunk a T. Bizottsághoz, hogy következő ülésének napirendjére tűzze az alábbi kérdés megtárgyalását:

Nyolcosztályos gimnázium létrehozása városunkban; igények és lehetőségek

Javaslatunk indokai röviden az alábbiak:

-- A város két általános iskolája rendkívül zsúfolt, a befogadó képességénél már ma is sokkal több gyerek veszi igénybe azokat. Az országos trend alapján megjósolhatóan (főváros környéki agglomerációban történő letelepedések), valamint a helyi várospolitikának köszönhetően (Samsung, lakóparkok) a gyermeklétszám a közeljövőben jelentősen növekszik. Az általános iskolából 4. vagy 6. osztály után gimnáziumba távozó gyerekek tehermentesítik a jelenlegi intézményeket. Egy esetlegesen általános iskola és gimnáziumként működő intézmény pedig az alsó tagozat közvetlen létszámgondjait is megoldhatná.

--
A gödi gyermekek hat- vagy nyolcosztályos gimnáziumban való továbbtanulása jelenleg problémás. Egyrészt az állami normatívának az önkormányzatra eső része, annak megoszlása rendezetlen az önkormányzatok között, így több fővárosi önkormányzat tervezi, hogy a jövőben csak az illetékességi területéről fogad diákokat[1]. Másrészt a nyolcosztályos gimnáziumokba kerülő 10 év környéki gyerekek utaztatása Vácra, Újpestre vagy még távolabb, gyakran vállalhatatlan teher a szülők számára. E két ok együttesen rontja a gödi gyerekek esélyegyenlőségét a továbbtanulásra.


Részletes indokaink:

A felsőgödi Németh László Általános Iskola néhány évvel ezelőtt történt bővítése csak átmenetileg oldotta meg a gondokat. Már jelenleg is több gyermek jár az intézménybe, mint amennyit annak befogadóképessége megenged. A pedagógusok nap mint nap szembesülnek a helyhiánnyal (tároló- és öltözőszekrények), a teremgondokkal (nyelvi órák rendszeresen kerülnek pl. a könyvtárban vagy jobb híján a kondícionáló teremben megtartásra). Bizonyos évfolyamokon megoldhatatlan pl. a korszerű nyelvi oktatáshoz szükséges kiscsoportos foglalkoztatás. A gyerekek a szűk udvaron, zsúfolt folyosókon nem jutnak elegendő mozgáslehetőséghez az óra közti szünetekben és a szabad időben, az étkezőben pedig néha elviselhetetlen a tumultus. A közelmúltban több, köztük súlyos baleset is történt éppen a zsúfoltságnak köszönhetően.

Az alsógödi Huzella Tivadar Általános Iskola pedagógusai hasonló állapotokról számolnak be. A T. Testület a közelmúltban döntött az intézmény nyolc tanteremmel való bővítéséről, ami átmenetileg valóban enyhít a helyzeten, ám nem jelent végleges megoldást. Részben, mert a tantermek számának növekedésével nem oldódik meg a folyosók, az udvar, az étkező, a tároló helyiségek, a tornaterem stb. zsúfoltsága. Egy-két éven belül előre megjósolhatóan újra hasonló helyzet alakul majd ki, akárcsak a felsőgödi iskolában. Másrészt, mert az egyre növekvő gyereklétszám újabb és újabb helyigényt, tanteremigényt szül.

Az országos tendencia és a jelenlegi statisztikai adatok alapján megjósolható, hogy Göd lakónépessége az elkövetkező években jelentősen tovább nő. Adódik ez egyrészt abból, hogy számosan költöznek ki a fővárosból az egyre növekvő agglomerációs gyűrűbe. Másrészt tovább tart a vidéki lakónépességnek a főváros környékén való letelepedése. Harmadrészt a helyben kialakult viszonyok is a népességszám növekedését vonják maguk után (a nagyfoglalkoztató multinacionális cég idetelepülése, lakóparkok kiépítése, stb.).

Mindezek következtében a már ma is elviselhetetlen intézményi helyzet néhány éven belül tragikussá válhat, ezért álláspontunk szerint önkormányzatunknak mihamarabb szembesülnie kell e problémával, meg kell tennie az első lépéseket a megoldására. Nem utolsó szempont, hogy Göd várossá válási dokumentumában is szerepel célként a gimnázium létrehozása.

Egy nyolcosztályos gimnázium segítene a mára kialakult és egyre rosszabbodó helyzeten, hiszen a negyedik, majd hatodik osztály után gimnáziumba távozó diákok nem terhelnék tovább az általános iskolát.

Felvetődhet annak ötlete is, hogy - ha számítások alapján erre szükség, és/vagy igény mutatkozik - az új intézmény általános iskola és gimnáziumként működjön, tehát alsó tagozatot is indítson. Már évfolyamonként egy osztálynyi gyermek átvállalása komoly terhet vesz át a másik két iskolától[2].

Másik ok, amely felveti egy nyolcosztályos gimnázium megalapítását, hogy a tehetséges gyerekek esélyegyenlősége csorbát szenved városunkban a váci, dunakeszi, fővárosi gyerekekével szemben. Egyrészt, mert nem született megállapodás az érintett önkormányzatok között az állami normatívának az önkormányzat által fizetendő részéről, ezért Dunakeszi után több fővárosi kerület is tervezi, hogy nem fogad az illetékességi területén kívülről érkező diákokat. Ha ez a tendencia tovább folytatódik, a gödi gyerekek előtt hamarosan bezárulnak a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok kapujai.

Másik hátrányt jelentő ok a gödi gyerekek számára, hogy a szülők gyakran nem tudják vállalni a beutaztatásukat (nyolcosztályos gimnázumba mindössze 10 évesen kerülnek a gyerekek, ők még kíséretre szorulnak akár busz-, akár vonatközlekedés esetén).

A nyolcosztályos gimnázium pedig a környékbeli gyerekek általános iskola utáni továbbtanulási lehetőségeit bővíthetné. Megfelelő specializálódással, korszerű tagozatokkal, felvételi eredményekben tükröződő színvonalas oktatással, vonzó közösségi élettel más településekről is idecsábíthatóak a 8. osztályt elvégzett diákok.

Tisztelt Elnök Úr!

Tisztában vagyunk azzal, hogy egy középiskola létrehozása rendkívül nagy költséggel jár, s további állandó költséget jelent a fenntartása is. Továbbá számos feltétel egyidejű teljesülése esetén bízhatunk csupán a sikerben. Ahhoz, hogy a megalapított intézmény kedvelt és elfogadott, jó színvonalú általános és középiskolává váljon, hosszú évek, évtizedek elszánt munkájára van szükség. Minél tovább halogatjuk az első lépések megtételét ez irányba, annál több gödi gyermek nő fel úgy, hogy nincs számára biztosítva az esélyegyenlőség a továbbtanuláshoz.

Éppen ezért kérjük a T. Bizottságot, hogy mérje fel az intézmény megalapításának lehetőségeit.

--
A Kulturális és Sportbizottság részéről kérjük, mérje fel a város általános iskoláinak jelenlegi pontos helyzetét, az intézmények befogadóképességét és a jelenlegi gyermeklétszámot, valamint a rendelkezésre álló statisztikai mutatók és az azokból kiszámítható trendek alapján a várható létszámnövekedést és iskolai helyigényt, az ezt kielégítő tanteremszámmal, a szükséges pedagógus és technikai személyzet létszámával együtt.

--
A Területfejlesztési Bizottságot kérjük, jelölje ki azokat az intézményi területeket, amelyeken a közeljövőben iskola építhető. Javasoljuk, vegye figyelembe, hogy nem elhanyagolható számban kisdiákokról van szó, akiknek iskolába járása még a településen belül is problémát okoz[3].

Ezért javasoljuk, hogy vizsgálják meg az újonnan kialakítandó Oázis lakópark környékén kijelölhető intézményi terület lehetőségét, amely az oda költöző, másrészt a Bócsán és Göd jelenlegi központjaitól távolabb élő gyerekek számára jelentene megoldást, szemben a most egyre inkább körvonalazódó helyzettel, miszerint az ott élő családok gyermekei csak minden napos kísérettel közlekedhetnek az iskola és lakóhelyük között. Idősebb diákok (gimnázium 1-4. osztálya) számára Göd bármely részéről a távolság nem okozhat közlekedési nehézséget (megfelelő buszjárat, akár iskolabusz közlekedtetésével).

Alternatív javaslatként kérjük a T. Bizottságot, mérje fel a város meglévő ingatlanjait abból a szempontból, melyik volna alkalmas gimnázium befogadására – figyelembe véve a KSB javaslatát a leendő intézmény méretére, befogadóképességére.

-- A Pénzügyi Bizottságot kérjük, mérje fel az intézmény kialakításának és működtetésének költségeit, figyelembe véve a KSB és a TKB kialakított álláspontját, javaslatait. Mérje fel a lehetséges beruházási és működtetési forrásokat (címzett és céltámogatások, egyéb -  nem kormányzati - támogatási lehetőségek, pályázatok, saját erő, hitel stb.).

Mivel egy új oktatási intézmény kialakítása rendkívül összetett feladat, javasoljuk, hogy a T. Önkormányzat illetékes Bizottságai közös bizottsági munka során alakítsák ki végleges álláspontjukat, a külsős bizottsági tagok mellett a feladat által megkövetelt szakértők (ún. lakossági segítők) önkéntes munkájának igénybevételével.


Göd, 2002. február 12.

 


[1] A dunakeszi gimnázium már az idén a 34 helyből 26-ot kizárólag dunakeszi állandó lakóhellyel rendelkező gyerekek számára biztosított, gödi gyerekek bejutása szinte lehetetlen.

[2] Minimális induló létszámnál ez négyszer 20-25 tanuló az alsó tagozaton, plusz egy osztálynyi, azaz 20-25 gyermek az ötödik, és ugyanennyi a hetedik osztályban, ami már az első évben 120-150 gyermeket jelent. A következő évben már valamennyi évfolyamon beindulhat az oktatás, ami újabb minimum két osztálynyi gyermek átvételét jelenti, egyidejűleg a 6. és 8. osztályok beindítását. A következő évben már a gimnázium első osztály is beindul a korábbi nyolcadikosok feljebb lépésével, és így tovább. Középtávon évfolyamonként két-két osztálynyi gyermekkel, azaz 250-300 fővel számolhatunk. Ennek közel fele a jelenlegi intézményeket tehermentesítené.

"A" változat - csak nyolcosztályos gimnázium (kiinduló terv)

 

Év

Évfolyam

Osztályok száma

Gyermeklétszám

Első év

5. és 7.

(gimnáziumi 1. és 3.)

Évfolyamonként egy-egy, összesen kettő

2x20–25=40–50 fő

Második év

5., 6., 7., 8.

Évfolyamonként egy-egy, összesen négy

4x20–25=80–100 fő

Harmadik év

5.,6.,7.,8.

5.-ben kettő, további évfolyamokon egy-egy

100–120 fő

Hatodik év

5., 6., 7., 8.

Évfolyamonként kettő-kettő

160–200 fő

Tizedik év

5., 6., 7., 8.

Évfolyamonként három-három osztály

240-300 fő

Tizennegyedik év

5., 6., 7., 8.

Évfolyamonként 4–4 osztály

320–400 fő

 

"B" változat - nyolcosztályos gimnázium és általános iskola (kiinduló terv)

 

Év

Évfolyam

Osztályok száma

Gyermeklétszám

Első év

1.,2.,3.,4.,5.,7.

Egy-egy

6x20–25=120–150

Második év

1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.

Egy-egy

8x20–25=160–200

Harmadik év

1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.

Egy-egy

180–225

Hatodik év

1–12.

Egy-egy

200-250

Hetedik-nyolcadik év

1–12.

Alsó tagozaton kettő-kettő, többiben egy-egy

300–400 gyermek

            kb. 12 évben

1–12.

Valamennyi évfolyamon 2-2 osztály

Kb. 600 tanuló*

* A felsőgödi általános iskola tanulóinak száma a 2001/2002-es tanévben több mint 700.

(Az induló években a szaktanárok óraszáma kitöltetlen, ezt óraadó tanárok, illetve gyed-en, gyes-en lévő pedagógusok részmunkaidős foglalkozatásával lehet megoldani, valamint feladatkörök összevonásával. A pedagóguslétszámmal összefüggő optimális induló osztályszám részletes kidolgozást igényel, más újonnan alapított iskolák tapasztalataival összevetve.)


[3] Jelenleg a felsőgödi iskola környékén nem biztonságos a Duna utcán való átkelés, a vasút környéke, valamint a Rákóczi úton való közlekedés. Alsógödön évek óta megoldatlan a Petőfi utca személygépkocsi-forgalma. A távolabbról érkező gyerekek számára életveszélyes a "régi 2-es" úton való átkelés.