Részletes indokaink:
A felsőgödi Németh László
Általános Iskola néhány évvel ezelőtt történt bővítése csak átmenetileg oldotta
meg a gondokat. Már jelenleg is több gyermek jár az intézménybe, mint amennyit
annak befogadóképessége megenged. A pedagógusok nap mint nap szembesülnek a
helyhiánnyal (tároló- és öltözőszekrények), a teremgondokkal (nyelvi órák
rendszeresen kerülnek pl. a könyvtárban vagy jobb híján a kondícionáló teremben
megtartásra). Bizonyos évfolyamokon megoldhatatlan pl. a korszerű nyelvi
oktatáshoz szükséges kiscsoportos foglalkoztatás. A gyerekek a szűk udvaron,
zsúfolt folyosókon nem jutnak elegendő mozgáslehetőséghez az óra közti
szünetekben és a szabad időben, az étkezőben pedig néha elviselhetetlen a
tumultus. A közelmúltban több, köztük súlyos baleset is történt éppen a
zsúfoltságnak köszönhetően.
Az alsógödi Huzella Tivadar
Általános Iskola pedagógusai hasonló állapotokról számolnak be. A T. Testület a
közelmúltban döntött az intézmény nyolc tanteremmel való bővítéséről, ami
átmenetileg valóban enyhít a helyzeten, ám nem jelent végleges megoldást.
Részben, mert a tantermek számának növekedésével nem oldódik meg a folyosók, az
udvar, az étkező, a tároló helyiségek, a tornaterem stb. zsúfoltsága. Egy-két
éven belül előre megjósolhatóan újra hasonló helyzet alakul majd ki, akárcsak a
felsőgödi iskolában. Másrészt, mert az egyre növekvő gyereklétszám újabb és
újabb helyigényt, tanteremigényt szül.
Az országos tendencia és a
jelenlegi statisztikai adatok alapján megjósolható, hogy Göd lakónépessége az
elkövetkező években jelentősen tovább nő. Adódik ez egyrészt abból, hogy
számosan költöznek ki a fővárosból az egyre növekvő agglomerációs gyűrűbe.
Másrészt tovább tart a vidéki lakónépességnek a főváros környékén való
letelepedése. Harmadrészt a helyben kialakult viszonyok is a népességszám
növekedését vonják maguk után (a nagyfoglalkoztató multinacionális cég
idetelepülése, lakóparkok kiépítése, stb.).
Mindezek következtében a már ma is elviselhetetlen intézményi helyzet néhány éven belül
tragikussá válhat, ezért álláspontunk szerint önkormányzatunknak mihamarabb
szembesülnie kell e problémával, meg kell tennie az első lépéseket a
megoldására. Nem utolsó szempont, hogy Göd várossá válási dokumentumában is
szerepel célként a gimnázium létrehozása.
Egy
nyolcosztályos gimnázium segítene a mára kialakult és egyre rosszabbodó
helyzeten, hiszen a negyedik, majd hatodik osztály után gimnáziumba távozó
diákok nem terhelnék tovább az általános iskolát.
Felvetődhet annak ötlete is, hogy - ha számítások
alapján erre szükség, és/vagy igény mutatkozik - az új intézmény általános
iskola és gimnáziumként működjön,
tehát alsó tagozatot is indítson. Már évfolyamonként egy osztálynyi gyermek
átvállalása komoly terhet vesz át a másik két iskolától[2].
Másik ok,
amely felveti egy nyolcosztályos gimnázium megalapítását, hogy a tehetséges
gyerekek esélyegyenlősége csorbát szenved városunkban a váci, dunakeszi,
fővárosi gyerekekével szemben. Egyrészt, mert nem született megállapodás az
érintett önkormányzatok között az állami normatívának az önkormányzat által
fizetendő részéről, ezért Dunakeszi után több fővárosi kerület is tervezi, hogy
nem fogad az illetékességi területén kívülről érkező diákokat. Ha ez a
tendencia tovább folytatódik, a gödi gyerekek előtt hamarosan bezárulnak a hat-
és nyolcosztályos gimnáziumok kapujai.
Másik hátrányt jelentő ok a gödi gyerekek számára,
hogy a szülők gyakran nem tudják vállalni a beutaztatásukat (nyolcosztályos
gimnázumba mindössze 10 évesen kerülnek a gyerekek, ők még kíséretre szorulnak
akár busz-, akár vonatközlekedés esetén).
A
nyolcosztályos gimnázium pedig a környékbeli gyerekek általános iskola utáni
továbbtanulási lehetőségeit bővíthetné. Megfelelő specializálódással, korszerű
tagozatokkal, felvételi eredményekben tükröződő színvonalas oktatással, vonzó
közösségi élettel más településekről is idecsábíthatóak a 8. osztályt elvégzett
diákok.
Tisztelt Elnök Úr!
Tisztában vagyunk azzal,
hogy egy középiskola létrehozása rendkívül nagy költséggel jár, s további
állandó költséget jelent a fenntartása is. Továbbá számos feltétel egyidejű
teljesülése esetén bízhatunk csupán a sikerben. Ahhoz, hogy a megalapított
intézmény kedvelt és elfogadott, jó színvonalú általános és középiskolává
váljon, hosszú évek, évtizedek elszánt munkájára van szükség. Minél tovább
halogatjuk az első lépések megtételét ez irányba, annál több gödi gyermek nő
fel úgy, hogy nincs számára biztosítva az esélyegyenlőség a továbbtanuláshoz.
Éppen ezért kérjük a T.
Bizottságot, hogy mérje fel az intézmény megalapításának lehetőségeit.
--
A
Kulturális és Sportbizottság részéről
kérjük, mérje fel a város általános iskoláinak jelenlegi pontos helyzetét, az
intézmények befogadóképességét és a jelenlegi gyermeklétszámot, valamint a
rendelkezésre álló statisztikai mutatók és az azokból kiszámítható trendek alapján
a várható létszámnövekedést és iskolai helyigényt, az ezt kielégítő
tanteremszámmal, a szükséges pedagógus és technikai személyzet létszámával
együtt.
-- A
Területfejlesztési Bizottságot
kérjük, jelölje ki azokat az intézményi területeket, amelyeken a közeljövőben
iskola építhető. Javasoljuk, vegye figyelembe, hogy nem elhanyagolható számban kisdiákokról
van szó, akiknek iskolába járása még a településen belül is problémát okoz[3].
Ezért javasoljuk,
hogy vizsgálják meg az újonnan kialakítandó
Oázis lakópark környékén kijelölhető
intézményi terület lehetőségét,
amely az oda költöző, másrészt a Bócsán
és Göd jelenlegi központjaitól távolabb
élő gyerekek számára jelentene megoldást,
szemben a most egyre inkább körvonalazódó
helyzettel, miszerint az ott élő családok gyermekei
csak minden napos kísérettel közlekedhetnek az
iskola és lakóhelyük között. Idősebb
diákok (gimnázium 1-4. osztálya) számára
Göd bármely részéről a távolság
nem okozhat közlekedési nehézséget (megfelelő
buszjárat, akár iskolabusz közlekedtetésével).
Alternatív
javaslatként kérjük a T. Bizottságot,
mérje fel a város meglévő ingatlanjait abból
a szempontból, melyik volna alkalmas gimnázium befogadására
– figyelembe véve a KSB javaslatát a leendő intézmény
méretére, befogadóképességére.
-- A
Pénzügyi Bizottságot kérjük, mérje
fel az intézmény kialakításának és működtetésének költségeit, figyelembe véve a
KSB és a TKB kialakított álláspontját, javaslatait. Mérje fel a lehetséges
beruházási és működtetési forrásokat (címzett és céltámogatások, egyéb - nem kormányzati - támogatási lehetőségek, pályázatok,
saját erő, hitel stb.).
Mivel egy új oktatási
intézmény kialakítása rendkívül összetett feladat, javasoljuk, hogy a T.
Önkormányzat illetékes Bizottságai közös
bizottsági munka során alakítsák ki végleges álláspontjukat, a külsős
bizottsági tagok mellett a feladat által megkövetelt szakértők (ún. lakossági
segítők) önkéntes munkájának igénybevételével.
|