A magyar labdarúgás helyzetének elemzése
az utánpótlásképzés tükrében


Diglics Gyula futball utánpótás-szakértőnek,
a Goldball FC elnökének előadása
2002. február 21.
 

Hölgyeim és Uraim!

Mielőtt megkezdeném előadásomat labdarúgásunk helyzetelemzésével kapcsolatban, engedjék meg, hogy bemutatkozzam, röviden kiemelve labdarúgásunkban eddig végzett tevékenységemet.

A Goldball '94 FC alapító elnöke, a Magyar labdarúgó Utánpótlás Liga ügyvezető elnöke.

A rendszerváltás után, ahogy a törvények lehetővé tették, azonnal megalakítottam egy önálló Sportegyesületet, amelyet az országban, az elsők között, 256-os sorszámmal jegyzett be a bíróság.

Az 1989-es rendszerváltás követően folyamatosan küzdöttem a magyarországi sportpályák értékesítése ellen.

1997-ben országos aláírásgyűjtő akcióba, és éhségsztrájkba kezdtem, mert a folyamat megállíthatatlannak tűnt. Közel 30.000. aláírás összegyűjtése, valamint a jelenlegi Miniszterelnök úr, és Sportminiszter úr politikai támogatásának ígéretében bízva, az éhségsztrájkot 10 nap után felfüggesztettem.

1998-ban megszerveztem a Magyar Labdarúgó Utánpótlás Ligát, amelynek jelenleg 40 egyesület a tagja.

1996-2000 között tagja voltam a Magyar Labdarúgó Szövetség Utánpótlás Bizottságának.

1998- óta a Magyar Labdarúgó Szövetség Közgyűlésének budapesti küldötte vagyok.

1998-ban elindítottam a Magyar Labdarúgó Szövetség első hivatalos Internetes honlapját.

1998-ban egy barátommal közösen az MLSZ akkori elnökét felkeresve ajánlatot tettünk egy új csak sporttal foglalkozó televíziós csatorna beindításával kapcsolatosan.

A sportcsatorna 1998 novemberében megkezdte adását Hungary Sport néven.

Jelenleg több sporttelep megmentésén (László kórház, Malév), dolgozom, a Testnevelési Egyetem Sport-menedzserszakának hallgatója vagyok.

A sportban betöltött funkcióimat társadalmi munkában látom el.

 

Előadásomat két részre osztottam.

Az első részben szólni kívánok a magyarországi sportpályák jogi helyzetéről, a sportpályák értékesítési folyamatáról. A második részben ismertetem, hogy miért nem volt érdemes az országban labdarúgót nevelni, bemutatom, hogy milyen gazdasági rendszerben dolgozik az utánpótlás. Milyen finanszírozási lehetőségei vannak. Milyen hatással van a szegény országok labdarúgására a Buenos Airesi FIFA konferencián meghatározott szabályoknak.

Milyen lehetőségei maradtak az utánpótlásképzésnek. Milyenek céljaik, motivációik, milyen eredményeket hozhat a jelenlegi kormányzat nagy fokú támogatása, pálya építési programja.

A magyarországi sportpályák jelenlegi jogi szabályozása, helyzete, és a jogi szabályozás hibáinak következményei.

Történeti áttekintéssel kezdeném a sportpályák helyzetének értékelését. Nézzük, hogyan és milyen okból alakultak ki, épültek meg sportpályáink az országban. Az okok bármennyire is furcsák történelmi tényekre vezethetőek vissza.

Az elveszített első világháború után, szétszakított országunkat igen kemény szankciókkal büntették a győztes hatalmak. Többek közt 30.000. főben határozták meg hadseregünk létszámát. Egy ilyen létszámú hadsereg képtelen még a jelenlegi határok közötti ország védelmére. Karafiáth Jenő javaslatára már 1920. szeptember 30-án elfogadtak egy törvénytervezetet, amelyet 1921 decemberében 53-dik törvénycikkelyként, mint az első sporttörvény, elfogadott a magyar országgyűlés.

Ez a törvény burkolt módon katonai előiskolát jelentet. Ebben a törvényben határoztak arról is, hogy idézem:
"A községek és városok a testnevelést támogatni kötelesek, s hogy minden legalább 1000 főt munkaerőt alkalmazó ipari, mezőgazdasági vagy hatósági üzem köteles munkásai és egyéb alkalmazottai testnevelési szükségleteinek kielégítéséről (sporttér, fürdőhely, gyakorlóterem, stb.) megfelelően gondoskodni."

Az előbb idézet első sporttörvény hatály alatt épültek fel legjelentősebb sportlétesítményeink. Pl.: Ganz MÁVAG, Csepel stadion, hajógyár pályája, de sorolhatnám szinte az összes kis városi, falusi sportlétesítményeket. Sportlétesítmények alatt nem csak labdarúgópályákat értek, de lőtereket, csónakházakat, uszodákat, sportcsarnokokat is, folytathatnám a sort.

1989-ben a rendszerváltással egy időben veszélybe kerültek sportpályáink is. Igaz ez a veszély, és a sporttelepek értékesítése és más irányú felhasználása az MSZP SZDSZ kormány idején erősödött fel.
Kérdés, hogy miért?
Miképpen lehetséges az, hogy a sportpályákat, amelyek elsősorban, a gyermekek, az ifjúság egészséges életmódra nevelésének, a felnőttek egészség megtartásának eszköze értékesítenek és plazzákat, benzinkutakat építenek azokon?
Miképpen lehetséges ez egy nevében szocialista, baloldali értékeket, (tehát az emberi élet lehetőségek javítását célul tűző) kormány idején?
Miképpen lehetséges, hogy a sportpályákat áron alul, nevetséges összegekért a multinacionális tőke kezére játsszák?
Hol vannak ilyenkor a társadalom egészségére vonatkozó politikai nyilatkozatok?
Hol vannak ilyenkor a szocialisták, és hol van az SZDSZ?

Hölgyeim és Uraim!: A helyükön! A kormányban! Mondhatnám Nagy Imre szavaival élve, hogy "a Kormány a helyén van és csapataink harcban állnak!" Mindez igaz is volt! A kormány a helyén volt és csapataik harcban álltak. Igaz a front nem ott húzódott, ahol annak húzódnia kellett volna! A front a becsületes sportvezetők, a sportolók, a gyermekek, és a fiatalok, a sportolni vágyó felnőttek között, és a Kormány között állt!

E harc vezetését, igaz kéretlenül és mondhatni tudattalanul, de erkölcsi érzelmeim hatására, a jobbítás szándéka, a sport és gyermekek szeretete, a jövő Magyar sport diadalainak reményében, a büszke múltbeli sporteredményeink miatt vállaltam magamra. Boldog vagyok, hogy kijelenthetem nem voltam egyedül! Küzdelmem során, hosszú kutatómunka eredményeként jutott tudomásomra az a tény, hogy már 1946-ban anulálták az 1921-es sporttörvényt és helyette a sportpályák védelmében nem hoztak újat. Igaz született egy földhivatali rendelkezés, az Országos Földbirtokrendező Tanács Országos Földhivatalának 209.277/1946.I.2. o. sz. szerint idézem: "a sport közegészségügy és köznevelési célokat szolgál, ennek megfelelően a sportpályák területe is közérdekű telek fogalma alá esik. Csak akkor lehet igénybe venni, ha különleges házhely szükségletet másként megoldani nem lehet. Ebben az esetben is megfelelő csereterületet kell adni és a sportpályát új területen, a szanálást megelőzően fel kell építeni."

Hölgyeim és Uraim! Az előző idézet 1946-ból származik. 1946-ból, amikor ezer sebből vérzik az ország. Nagy szükség lenne, házak építésére alkalmas telkekre! Ez az ország még akkor is, a háború után is törekszik arra, hogy megvédje sportpályáit! Hangsúlyozom a háború után csak abban az esetben lehetet sportlétesítmény megszüntetni, ha előtte azonos méretben egy újat építettek.

1989 után ez már nem sikerült! Igaz, az MDF kormány idején majd minden iskola mellé sikerült tornatermet építeni, de a tornaterem építési program bár fedezete rendelkezésre állt az MSZP-SZDSZ kormány idején azonnal leállításra került. Megkezdődött viszont egy másik folyamat, amely katasztrófával sújtotta a sportot az ország egész területén!

Értékesítették, és más célra használják Budapest sportpályáinak 40%-át! Az ország sportcélú ingatlanjainak 25%-át! Rendszerváltás idején a külföldi tőke beáramlásának a nagy területű ingatlanok piacán, egyik frekventált célterület, a sportpályák területe volt. Talán elfogadható lett volna a sportvezetők részéről ez abban az esetben, ha helyette azonos területű újat építettek volna, vagy abban az esetben, ha az értékesítés során a bevételek 100%-át sporttelepek építésére fordítják. Nos sem ez, sem az nem történt! Történt viszont áron aluli értékesítés! Hogy milyen mértékben? Több 10 milliárdos az a kár, amely a magyar sportot, a magyar társadalmat ért!

Kik voltak haszonélvezői az értékesítésnek? Az első időkben, az első esetekben általában a párttitkár, a szakszervezeti titkárok, hiszen az ő fennhatóságuk alatt álltak a sporttelepek. A későbbiekben általában a felszámolók!

Nézzünk meg konkrét példákat! Volt Ganz MÁVAG sporttelep: A sporttelep területe közel 2 hektár. Elhelyezkedése Budapest Kőbányai út 40, az egyik oldala pedig a Népliget forgalomtól elzárt területe felé esik. Kiválóan megközelíthető a Hungária körútról. A sporttelepen egy működő képes étterem, egy 50 X 25 méteres kiváló állapotú birkózó csarnok egy több, mint 20 öltözőt magában foglaló 800 fő befogadására alkalmas lelátó, teniszpályák, egy 300 m2 faház található. Ezen kívül feltártak egy a Széchenyi fürdő vizével megegyező termál kutat a területen. Normális gondolat mellet az ember azt hinné, hogy ez a terület, és felépítményeinek értéke meghaladja az 1 milliárd forintot.

Hölgyeim és Uraim! Ez a sportcélú ingatlan 10 millió forintért került magán kézbe! Tulajdonba kerülése után azonnal lebontott minden sportcélú épületet, a birkózócsarnok kivételével az új tulajdonos! Jelenleg a labdarúgópálya közepén áll az épületekből származó törmelék halom, amely számomra a magyarországi sportpályák sírhalma.

De beszélhetnék itt az Evig pályáról, amely 3 hektáros területe 16 millióért kelt el, és sorolhatnám a szomorú példákat. A jelenlegi tulajdonos Fraenubauer László 260. millióért árulja. Mikor az Evig sportegyesület vételi ajánlatot tett a felszámolónak nem volt eladó a sporttelep, aztán ki tudja hogyan napok alatt új tulajdonosa lett.

Ennyit a kesergésről. Éhségsztrájkba kezdtem a pályák megmentése, a törvényi szabályzás módosítása érdekében, amelynek eredménye az lett, hogy közel 30.000. aláírás összegyűjtése, valamint a jelenlegi Miniszterelnök úr, és Sportminiszter úr politikai támogatásának ígéretében bízva, az éhségsztrájkot 10 nap után felfüggesztettem. Bízva abban, hogy a 2001. január 01-én életbe lépő sporttörvény megoldást hoz ebben a témában is. A sporttörvény nagyon előre mutató rendelkezése mellet ebben a pontban sajnos csak a következőket mondja ki:

"XVII. FEJEZET
A helyi önkormányzatok sporttal kapcsolatos feladatai
A települési önkormányzat feladatai
59.§
c) a tulajdonában álló sportlétesítmények fenntartása, működtetése;"

Ez nagyon kevés! A folyamat megállíthatatlan! Megfelelő törvényi szabályozás hiányában, a törvényalkotói akarat hiánya miatt! A 2001-ben életbe lépett sporttörvény sem nyújt megfelelő védelmet a sportpályák értékesítése, és más irányú felhasználása ellen. Sőt, már kialakult egy fajta technika, amely segítségével, azt pontról pontra végrehajtva bárki megszerezhet sportpályákat.

1.      Keress magadnak egy meglehetősen nagy méretű, frekventált helyen fekvő sportcélú ingatlant.
2.      Találd meg a megfelelő beosztásban levő embert, aki hajlandó segíteni abban, hogy a sporttelepen a sportolói tevékenységet beszüntessék, vagy betiltsák.
3.      Engedd romlásnak, pusztulásnak a sportlétesítményt.
4.      Vásárold meg nyomott árakon, hiszen kinek kell, egy lepusztult, üres sporttelep?
4./b    az önkormányzat úgy is a helyi, sport iránti igény csökkenésére fog hivatkozni!
5.      Rombold le a még meglevő kiszolgáló létesítményeket.
6.      Változtasd meg az építési besorolási övezetet, és már épülhet is a benzinkút, üzletközpont, lakópark.
7.      Tedd zsebre a több százmilliót, és kezd elölről...

Amit eddig írtam még nem is a legrosszabb! Gondoltam: magad uram, ha szolgád nincsen, ha nem megy másként, akkor próbáljunk meg újat építeni.

2001-ben megkeresett egy külföldi cég és megkért arra, hogy segítsek Budapesten és vidéki nagyobb városokban olyan területet keresni, amelyen elfér 3 darab műfüves labdarúgópálya, valamint egy multifunkciós sportcsarnok. Megkerestem a főváros majd minden kerületének önkormányzatát és ekkor ért a legnagyobb megdöbbenés! Két kivétellel minden önkormányzat elutasítóan válaszolt! A két kivétel Kőbánya és a Rákospalota kerületi önkormányzat, ahol az egyik egy szemétbányát kínált, míg a másik a szemétégető mű melletti környezet szennyezet területét. A szomorúbb választ a XIV kerületi SZDSZ által vezetett önkormányzattól kaptam, ahol közölték velem, hogy további önkormányzati tulajdonú sporttelepeket számolnak fel. Mivel hasonlóan jártam a vidéki városokban a befektetők Romániába távoztak... A kör bezárult! Felejtsük el? Nem mi sportvezetők vagyunk hibásak abban, hogy nincsen hol sportolni! A jelenlegi kormányon a kórházakat, és az egészségügy helyzetét kérik számon! Ahelyett, hogy sok sok egészséges ember élnek közöttünk aki sportolna.

Értékesített sportpályák,   2001. 09. 10.

 Budapesten

Sportpályák:      Jelenlegi funkciója             Értékesítési ára

BHG                 6-os útépítés                     Ismeretlen

BKV Előre (Pesterzsébet)    Építési telkek  50.000.000,-

Duna TSZ        Lakóházak       Ismeretlen

Dugattyúgyűrű   Lovarda Ismeretlen

EVIG    Építési telkek  16.000.000,-

ÉPGÉP   Ismeretlen      Ismeretlen

FÉG     Ismeretlen      80.000.000,

Felvonó Ismeretlen      Ismeretlen

Finisher        Kutya iskola    Ismeretlen

Fővárosi Tűzoltó        Gyakorló pálya  Saját használat

Fás     Teniszpályák    Ismeretlen

Fabulon Ismeretlen

Flottila        Ismeretlen      Ismeretlen

Fővárosi Sütőipar       Üzlet központ   Ismeretlen

Ganz Mávag      Piac    10.000.000,-

Goldberger      Részben görkorcsolyapálya       Ismeretlen

Hajógyár        Több funkció, építési telek     Ismeretlen

Hajógyár szigeti        Üres    

Hárosi Falemez  6-os útépítés   Kisajátítás

Hiteka  6-os útépítés   Kisajátítás

Honvéd ETI      Ismeretlen

IKV     Kórház bővités  Kisajátítás

Kinizsi Húsos   Üzlet központ   55.000.000.-

Kőbányai Porcelán       Parkoló         Parkoló

László Kórház   Üres    

Medicor Teniszpályák    Ismeretlen

MOM     Építési telek   Ismeretlen

Nagytétényi Gumigyár    6-os útépítés   Kisajátítás

Nagytétényi Kinizsi     6-os útépítés   Kisajátítás

Péteri Major    Üres    Ismeretlen

Szellőző Művek  6-os útépítés   Kisajátítás

Taurusz Üzlet központ, benzinkút        100.000.000.-

Újlaki FC       Építési telek   Ismeretlen

Zuglói SE       Üzlet központ, több funkció     Ismeretlen

Az ország területén további 40 sportlétesítményt szüntettek meg 1989-óta. Amennyiben értékesített sportpályák helyett azonos számban, és méretben újakat akarnánk építeni, az építés költségei meghaladnák a 40 milliárd forintot. Jelenleg a XIV kerületi önkormányzat, amely SZDSZ vezetésű két sportpályát kíván megszüntetni a kerületben. Mindkettő a szabadidős sportolók, és a gyerekek, fiatalok által használt létesítmények. Helyükre bevásárló központ épülne.

Mindeközben Magyar Bálint az SZDSZ egyik vezető politikusa nem szégyellt olyan feliratot elhelyezni egy labdarúgó kapun, hogy a kormány elfocizza pénzünket? Tette mindezt a főváros egyik leglepusztultabb sportpályáján az Orczy kertben! Az Orczy kertben, ahol a Bárka színház működik. Igaz azt már igen kevesen tudják, hogy a színháznak helyet adó épület régen a sportcéljait szolgálta, hiszen a Ludovika vívóterme volt. A színház kialakítását, és a sporttevékenység megszüntetését a kerületi SZDSZ szorgalmazta a legjobban. Igaz ebben a kerületben is a Szabaddemokraták vannak többségben. Ahogy a Fővárosi önkormányzatban is. A Fővárosnak, a két millió lakosú metropolisznak egy azaz egyetlen egy saját tulajdonú sporttelepe van! Az is felszámolás alatt. Átalakítják, ha megnyerik a választásokat, napközistáborrá!

Magyar Bálint szerint a kormány elfocizza az adófizetők pénzét! Kedves Magyar Bálint, talán utána kellene nézni, hogy a magyar sport, létesítményeinek kiárulása során mekkora bevételhez jutatta a költségvetést? Ki volt akkor hatalmon? Ki és miért engedélyezte az értékes ingatlanok kiárulását? Ma a miniszter elnökre, és a FIDESZ-re fogják, hogy hazaárulóztak. Nem hallottam, nem láttam, még igaz is lehet.

Ma Kovács úr az MSZP elnöke a Nap TV-ben kifejtette, hogy büntető jogilag mit jelent a hazaárulás. Büntetőjogilag biztosan igaza is van! Számomra, sportvezető számára legalább ekkora hazaárulás az, hogy gyermekeinket, fiataljainkat, a sportolni vágyó felnőtteket megfosztjuk a sportolás alapvető jogától, amely hangsúlyozom alkotmányos jog!

Egy TV 2-ön elhangzott beszélgetésben Világosi Gábor volt SZDSZ-es államtitkár kijelentette, hogy hatalomra kerülésük esetén felül fogják vizsgálni, hogy érdemes e stadion építeni az ország bármely városában, és , hogy érdemes e a labdarúgás utánpótlását államilag finanszírozni.

Tisztelt MSZP-SZDSZ politikusok önök ugye nem könnyezik meg a dobogó első fokán álló sportolóinkat!? Önöknek ehhez nincsen joguk! Elvették gyermekeink sport jövőjét! Elvették a jövő sportsikereinek, a Magyar sportsikerek lehetőségét! Én visszavágok! Javaslom felül vizsgálni, amennyiben az április választásokon, a jobb oldal erői győzedelmeskednek, hogy hatályban van e még az említett földhivatali rendelet, és ha igen a rendeletnek megfelelően eljárni, szankcionálni. Büntessék meg, és vonják felelőségre, akik az ország sportlétesítményeit galád módon áron alul értékesítették. Javaslom a jelenlegi sporttörvény felülvizsgálatát, és megváltóztatását, oly módon, hogy a későbbiekben védve legyenek sportlétesítményeink a gazdasági kalandoroktól!

Most pedig áttérnék előadásom második részére.

Bocsák Miklós könyvében, a "Miért haldoklik a magyar futball"-ban bővebben kifejtem, hogy hogyan működik az utánpótlásképzés az országban? A válasz igen egyszerű! Megpróbál mindenki minél alacsonyabb termelési költséggel dolgozni, vagy távol tartja magát az utánpótlás-neveléstől. A többség megpróbál olcsón vásárolni, és nem nevelni.

2001. június 1-ig az érdekes csak az volt, hogy egy szabályzatban kötelezték!!! sicc a klubokat arra, hogy „megtermel értékeiket” a „termelési költségek alatt” értékesítsék. Ilyen a gazdasági élet területén egyetlen diktatúrában sem volt... Még leegyszerűsítve a dolgot, a magyar utánpótlás neveléssel foglalkozó egyesületek, (legyenek azok önállóak, vagy alacsonyabb osztályban versenyző amatőr klubok utánpótlás csapatai) finanszírozták a profi klubok működését!!! A visszásságok közé tartozik az is, hogy sok esetben a vásárló egyesületek megpróbálják anyagilag érdekelté tenni a játékosok szüleit az átigazolások esetén. Az átigazolásra szánt összeget nem a nevelő egyesületnek számlán megfizetve, hanem a játékos szülőjének a zsebébe dugják! Igaz az ekkor kifizetésre kerülő összeg jóval alacsonyabb, mint amennyit a nevelő egyesület ténylegesen a játékos nevelésére fordított. Így előfordult többször az az eset, hogy míg a szülő, a játékos, és az átigazoló egyesület is jól járt, addig a játékos nevelő egyesület tönkre ment! Legutóbb Békéscsaba vesztett az utánpótlás-nevelésen közel 10 millió forintot.

Többen kérdezték tőlem, hogyan lehetséges az, hogy Európában Albánián kívül csak Magyarországon nincsen még valamelyik világhírű klubnak utánpótlás-nevelő bázisa? Mindaddig nem találni befektetőt a labdarúgás utánpótlásába, amíg ilyenek a megtérülési mutatók! Mit is mondhat egy labdarúgás utánpótlásban dolgozó vezető egy esetleges befektetőnek? A rendszer olyan, hogyha befekteted a pénzed biztosan, elbukod! Ki akar biztos veszteséget magának? Hogy miért működött a rendszer így 2001. január elsejéig? A válasz egyszerű! Nem volt törvényi háttere a megtérülésnek! 2001. január 1-ig nem volt érdemes tőkét fektetni az utánpótlásba, egyetlen sportágban sem! Az életbe lépett sporttörvény szerződéskötésre kötelezi a gazdasági társaságokat a játékosokkal. Az új sporttörvény végre biztosítja a törvényi hátteret arra, hogy megtérüljön az utánpótlás-nevelésbe befektetett munka, és tőke. A tőke, amelynek bizalma az előző évek veszteséges termelésének hatására erősen megkopott. Kérdés, hogy a Buenos airesi FIFA kongresszuson meghatározottak milyen hatással lesznek a világ labdarúgására? A kongresszuson nem vették figyelembe a szegény, vagy fejlődő országok érdekeit, a labdarúgás utánpótlás-nevelés területén.

Magyarország szerencsére nem elég szegény ahhoz, hogy csak a labdarúgói életpálya, mint cél lebegjen a gyermekek szeme előtt. Viszont nem olyan gazdag, hogy minden sportolási lehetőséget államilag, vagy önkormányzati finanszírozásban ingyenesen vállalni tudjon. A konferencián ugyan is döntés született arról, hogy 12 éves kor alatt nem ajánlott a játékos nevelési díj megfizetésére kötelezni átigazolás esetén az átvevő egyesületet. 18 éves korig nevelt játékos esetén nehezen kivitelezhető a nevelési költség megtérítése. 18 éves kor alatt az utánpótláskorú játékos nem válthat országot, nem sportolhat más európai országban, csak abban az esetben, ha szülei is vele vannak.

Legvégül a Bosmann törvény miatt a lejárt szerződésű labdarúgó játékjogának átadásakor továbbra sem kérhető átigazolási díj. Szakmailag viszont indokolt 5-6 éves korban a játékosok nevelésének, a technikai elemek elsajátításának megkezdése. Kérdés csak az, hogy akkor, hogyan tehető gazdaságossá a játékos nevelés? Gazdag nyugat-európai országokban igen egyszerűen, hiszen a költségek nagy részét 75-80%-ot az állam és az önkormányzat állja. A fenn maradó költségek pedig a szülőket terhelik, vagy szponzorációból, a felnőtt csapat költségvetéséből pótolják. Egy adat 1998-ban a belga Anderlecth utánpótlásának költségvetése 360 millió forint volt, úgy, hogy a pályákat az önkormányzat térítésmentesen bocsájtotta a klub rendelkezésére. Szegény országok estén a sportolók hatalmas tömegéből könnyebben kerülnek ki a tehetségek. Lásd Nigéria példáját! Közel 10 éve egy ismerősöm az állította, hogy avilág élvonalába fognak tőrni. Nos mára Nigéria az afrikai kontinens első olimpiai bajnoka labdarúgásban és a nyugat-európai klubok többségében található játékosuk.

Egy a baj! Magyarországon sem a sportolók tömegével, sem olyan mértékű állami, önkormányzati dotációval nem lehet számolni, mint más országok esetében. Mi a megoldás? Megoldás a tehetséges Magyar Nép!
Az a nép, amelynek már génjeiben is benne van a sport és a labdarúgás szeretete!
Az a nép, amely soha nem felejti el labdarúgásának hőseit! Mert nem biztos, hogy fel tudja sorolni, a hős aradi vértanúk neveit, de fel tudja sorolni az aranycsapat összeállítását!
Az a nép, amelynek fiai háromszoros olimpiai bajnokok labdarúgásban!
Az a nép amelynek sportolói az olimpiai rangsor alapján, világ 10 legjobb sport nemzete között nyilvántartott!
Az a nép, amelynek, ha megadják a jogot, olimpiát fog rendezni 2012-ben Magyarországon.

Bocsák Miklós könyvében részletesen leírom, hogy milyen költségei vannak az utánpótlás-nevelésnek. Az ott leírt tényekből idéznék, amely bemutatja, hogy a pletykák ellenére milyen mértékű támogatást adott a labdarúgás utánpótlásának az MSZP-SZDSZ kormány az OTSH-án keresztül. Idézek a könyvből:
"1996-ban kerültem közelebbi kapcsolatba az MLSZ utánpótlás bizottságával, ahol egy albizottságba kerültem tagnak. Az első ülésen hanyatt estem a számadatoktól. Az akkori OTSH, egyébként labdarúgás iránt elkötelezett osztályvezetője nagy örömmel újságolta, hogy sikerült megduplázni az előző évi támogatás összegét. Na, gondoltam, talán több jut majd az egyesületeknek. Korai volt az örömöm! Mikor megtudtam, hogy az összes magyarországi iskolás gyermek sportolási lehetőségeinek biztosítására 70 millió forintot szán az OTSH... Na a kevés is valami gondoltam én! Mivel az ország sportolóinak 67%-a volt akkor labdarúgó ,rövid számolás után megállapítottam, hogy akkor most megközelítőleg 42 millióval támogatják a labdarúgást. Tévedtem! 7 millióval... Ez az akkori létszám adatok mellett azt jelentette, hogy minden iskoláskorú labdarúgót (35.000. gyermek) az OTSH havonta egy kifli árával támogat!"

Jelentős változást hozott a FIDESZ kormány! 2001-ben 500 millió forintot költött az utánpótlás finanszírozására. A tervek szerint szeptemberben kezdődik a Bozsik II program, amelyben közel 100 műfüves, világítással ellátott sportpálya, új öltöző épület áll majd a sportolók rendelkezésére. Amennyiben megvalósulhat a program a gyerekek és a fiatal sportolók csak este 20 óráig fogják használni a létesítményeket, amelyek ezután a sportolni vágyó felnőttek szabadidős sporttevékenységének rendelkezésre állnak. A pályák multifunkciósak lesznek. Ez azt jelenti, hogy alkalmasak más sportág, pl. kézilabda, tenisz stb. edzések, mérkőzések megrendezésére.

Jelenleg az egyesületek költségvetésében a legnagyobb kiadással járó tétel a sportlétesítmények bérleti díja, üzemeltetési költségei. Amennyiben ezt az összeget az állam átvállalja, már pedig átvállalja, hiszen egy műfüves pálya garanciális ideje 15 év, üzemeltetésének, karbantartásának költségei elhanyagolhatóak, akkor a sportolók nevelési költségei lényegesen csökkennek. A felszabaduló forrásokat pedig újabb játékosok nevelésére, sportolásának feltételeinek megteremtésére lehet fordítani.

A jelenlegi kormány végre megoldotta azt a labdarúgás vezetőitől származó kérést, amelyben azt kértük, hogy a TOTO játékadójának bevételeit fordítsa vissza a kormány a labdarúgás utánpótlás-nevelésének finanszírozására. 2001-től kb. éves szinten 360 millió forinttal jut több a sportolók nevelésére, ebből a forrásból. Kérdés, hogy milyen következményekkel járhat e nagy fokú állami támogatás, érdemes e a labdarúgásba ilyen komoly mértékű támogatással államilag beavatkozni?

Labdarúgás utánpótlásában dolgozó sportvezetőként azt mondom feltétlenül. Mást nem is mondhatnék. Sportvezetőként is örülök, hogy a sport az egészséges életmódra való nevelésre ilyen összeget áldoz a kormány! Egyszerű szülőként is örülök, hogy gyermekeink jobb körülmények között sportolhatnak. Hogy egyáltalán sportolhatnak! Egyszerű állampolgárként is örülök, hogy fiataljaink a kábítószer helyett a közösséget, a sportolók közösségét választhatják. Hogy stílszerű legyek a labda most a mi térfelünkön van! A mi felelőségünk, a sportvezetők felelősége, hogy újra régi fényében ragyogjon labdarúgásunk csillaga! Tegnapelőtt írták alá a szerződést az ISM és az MLSZ vezető képviselői, azon szándékukat kifejezve, hogy 2002-ben 1 milliárd forinttal támogatják a labdarúgás utánpótlásnevelést.

Március 4-én újra temetünk! Temetünk, de nem felejtünk! Temetünk, és erőt merítünk! A mi felelőségünk, hogy március 4-én az Óbudai temetőben az Öreg sírjánál, az aranycsapat középcsatárának sírhantjánál, Vitéz Hidegkúti Nándor temetésén megígérhessük.

Nándi bácsi! Ígérem, lesz egy csapat, mert kell egy csapat. A megszállók, akik negyven évig itt éltek jelmondatát én átírtam: A Magyar Foci élt, él, és élni fog!

Hölgyeim és Uraim!

Önök áprilisban választanak! Válasszák a sport és gyermekeink jövőjét! Előadásom alapján nem kétséges a választás. Kérem, döntésüknél ne feledjék szavaimat és segítsék megvalósítani több 100.000 gyermek álmát! Köszönöm, hogy meghallgattak!



A Gödi Szervezethez | Az országos honlapra | Újságunk
Vissza a nyitólapra | Vissza az előző lapra

Levél a honlap szerkesztőjéhez